Onderzoek
Bevindingen
- Bijna 50% van de ondervraagden maakt gebruik van digitale administratiesysteem, 37% gebruikt zowel een digitaal systeem als administratie op papier. 13% doet alles nog op papier.
- 37% van de gebruikte software kan niet direct facturen of afspraakherinneringen e-mailen naar cliënten.
- Functies die het meest gemist worden: automatisch genereren en versturen van facturen (27%). Daarnaast is het automatisch versturen van afspraakherinneringen en betalingsherinneringen een veel gevraagde functionaliteit (10%). Een andere ergernis onder complementaire therapeuten is de hoeveelheid verplichte velden (8%).
- 15% van de therapeuten maakt geen back-ups. Bijna 60% van de ondervraagden maakt zelf back-ups. Ongeveer 25% laat hun back-up door hun administratiesysteem of een extern bedrijf uitvoeren.
Het complete onderzoeksartikel is hier te downloaden: Onderzoekartikel Administratiesystemen
Conclusie
Als alle deelvragen bij elkaar genomen worden, is de conclusie dat het voor de complementaire therapeut vooral duidelijk, overzichtelijk en snel moet zijn. Ook moet er zo veel mogelijk automatisch gaan, zoals het opstellen van een factuur of het e-mailen van een afspraak- of betalingsherinnering. Complementair werkende therapeuten vinden ook dat er zo min mogelijk verplichte velden moeten zijn om de rapportage vast te leggen. Daarnaast is het voor een goed administratiesysteem belangrijk om automatisch beveiligde back-ups van alle cliëntgegevens te maken om zo de betrouwbaarheid en privacy te waarborgen.
Interesse om de oplossing die mede op dit onderzoek gebaseerd is zelf te proberen?