Praktijkhouder Jacky Teters uit Enschede over MijnDiAd

Zo’n 4.5 jaar geleden vloog ik eruit bij de overheid. Dat ontslag zette me aan het denken. Al de functies die ik had gehad waren vluchtig, tijdelijk. Ik wilde een beroep waarmee ik echt iets zou bijdragen.

Als massagetherapeut zet ik massage, oefeningen en gesprekstechnieken in om te werken aan de klacht. Dat kan een lichamelijke of een psychosomatische klacht zijn. De massage komt ook van pas om eventueel onopgemerkte psychosomatiek op te sporen, bijvoorbeeld wanneer iemand met alleen een lichamelijke klacht aanklopt.

 

Liever de groenteboer dan de super

Je gaat als therapeut een vertrouwensband aan met je klanten. Zo’n manier van werken, van persoon tot persoon, past bij mij. De leveranciers die ik kies zijn ook altijd kleine organisaties. Ik ga liever naar de groenteboer dan naar de super. Ik wil degene kennen die ik aan de lijn heb. Ik wil kunnen bouwen op afspraken.

Dat vind ik fijn aan Jorin en de andere mensen van MijnDiAd: ik voel me gehoord en gewaardeerd. Ze staan bijvoorbeeld altijd open voor suggesties van mij hoe het programma beter zou kunnen. Ik voel aan alles dat het hun roeping is, hun kindje.

Het fijne van MijnDiAd is dat het niet gefragmenteerd is. Het biedt mogelijkheden voor bijna iedere administratieve taak: dossiervorming, agendabeheer, facturatie, financieel overzicht – en meer.

Als ik een belletje krijg, kan ik met een klik de afspraak erbij pakken, de tijd aanpassen en een bevestiging versturen. Ik hoef niet een losse agenda en mailprogramma bij te houden. Ik kan snel even checken hoe omzet, winst en btw ervoor staan.

Het scheelt je als eenpitter veel werk als je het systeem voor administratie meteen goed kiest. Ik heb me daarom goed georiënteerd en online verschillende aanbieders vergeleken. Van de VBAG hoorde ik dat MijnDiAd in de lift zat en een proefperiode had. Dat maakte de drempel om te beginnen heel laag. In het begin hield ik ook nog mijn papieren administratie bij.

Gemak in moeilijke periodes

Als massagetherapeut moet je rust uitstralen. Het is wel zo prettig als je die rust ook zelf voelt. Daarom is het zo belangrijk dat randzaken als administratie geen stress opleveren. Werken met MijnDiAd geeft me die rust. Ik weet dat het systeem veel minder tijd kost dan toen ik nog in Excel liep te hannesen. Ik weet dat dingen niet kwijtraken.

MijnDiAd is laagdrempelig, waardoor ik me er ook toe kan zetten als het tegenzit. Vorig jaar heb ik een zware periode gehad, van mantelzorg en rouw. Het was voor mij cruciaal dat ik energie overhield voor mijn patiënten. Gedoe met mijn administratie kon ik er echt niet bij hebben. Ik merkte toen hoe MijnDiAd mij als zorgverlener ontzorgde.

Boswandelingen en facturen

Ten zuiden van Enschede ligt een groot natuurgebied, waar ik vaak lange ochtendwandelingen maak met mijn hond. Enorm ontspannend, maar het is wel fijn dat ik bereikbaar ben. Als een cliënt belt met een kort vraagje over een factuur, kan ik die meteen beantwoorden. MijnDiAd is namelijk smartphone compatible. Kleine dingetjes kan ik meteen oppakken, voor grotere dingen maak ik een taak voor mijzelf aan.

Informatie delen met andere hulpverleners

Sommige collega’s noemen zich holistisch therapeut. Ik noem mezelf zo niet maar ben het eigenlijk wel. Alle complementair therapeuten zijn als het goed is bezig met het opsporen van symptomen en koppelen die aan de hele mens. Waar komt die kwaadheid of dat verdriet vandaan? Komt die vastzittende nek voort uit relatieproblemen?

Veel cliënten krijgen daarom hulp van meerdere hulpverleners. Vanuit MijnDiAd kun je informatie delen. Als massagetherapeut ben ik verplicht om verslaglegging te doen als mensen een hulpvraag hebben. In MijnDiAd kan ik, afhankelijk van de hulpvraag van de cliënt, meerdere formats voor behandelplannen en verslaglegging aanmaken. Dat scheelt veel tijd en zo weet ik zeker dat ik voldoe aan de eisen aan mij als therapeut.

Die contacten met andere hulpverleners waardeer ik enorm. Het voorkomt ook het gevaar van tunnelvisie bij complexe zorgvragen. Stel, er komt iemand bij me met trommelstokvingers. Dat wijst op afwijkingen van hart, lever of longen. Ik zie het als mijn taak om dat te signaleren en de patiënt er op te wijzen. Dat vind ik een verrijking van mijn vak, dat ik het contactmoment met patiënten kan gebruiken om hen te behoeden voor medische problemen.

Mijn ‘geboortekaartjes’

Al voordat ik geaccrediteerd was en mijn praktijk opende, had ik een cliënt die aan Parkinson lijdt. Een positief ingestelde man, die niet fatalistisch staat ten opzichte van zijn ziekte. Maar ook hij heeft het wel eens moeilijk. Hij voelt aan wanneer zijn lijf behoefte heeft aan een massagesessie. Ik zie hem opknappen van zo’n sessie en hij laat weten dat hij erna beter slaapt en minder last heeft van tremoren. Zo’n soort klant sterkt me in het besef dat ik het juiste vak heb gekozen.

Praktijken van verloskundigen hangen vol met geboortekaartjes als dank voor de hulp. Dat heb je in ons vak niet. Maar de beloning die ik voel, is dat ik zie aan een patiënt dat hij na een behandeling anders uit zijn ogen kijkt. Dat hij glimlacht in plaats van de pijn weglacht. Dat is mijn geboortekaartje.

Jacky Teters (30) heeft sinds 2014 een praktijk in Enschede. Sinds september 2017 gebruikt ze MijnDiAd voor haar bedrijfsadministratie.

Dit artikel is origineel verschenen in het blad Massagezaken.

MijnDiAd maakt gebruik van cookies

We nemen je privacy serieus. Hoe we omgaan met je privacy en cookies vind je in onze Privacyverklaring. Deze website maakt gebruik van cookies om o.a. statistieken bij te houden.

Mogen we ook trackingcookies plaatsen voor gerichte marketing? Klik dan op Oké. Wil je dit niet, klik dan op Niet oké, we zullen dan geen trackingcookies plaatsen.