Van ondernemers wordt vaak veel verwacht en geëist. Vertrouwen in je eigen kunde is dan ook onmisbaar als je succesvol wilt zijn/worden. Je zelfvertrouwen verder ontwikkelen draagt bij aan je persoonlijke groei, maar zal je ook helpen in het opbouwen van je praktijk.
Wat is zelfvertrouwen eigenlijk?
Zelfvertrouwen is het geloof in je eigen capaciteiten en het vermogen om effectief met de uitdagingen van het leven om te gaan. Voor ondernemers is dit essentieel, omdat het de basis vormt voor het nemen van beslissingen, het omgaan met tegenslagen en hoe jij je (potentiële) cliënten benadert en op ze overkomt. Voor ondernemers betekent zelfvertrouwen niet alleen dat je overtuigd bent van je eigen capaciteiten, maar ook dat je de vaardigheid hebt om anderen hiervan te inspireren en overtuigen.
Ontwikkeling van zelfvertrouwen komt met de jaren
Net zoals wijsheid met de jaren komt, komt zelfvertrouwen dat ook. Zelfvertrouwen is een proces dat evolueert naarmate we ouder worden. In onze jonge jaren wordt het vaak beïnvloed door de steun en aanmoediging van ouders en bijvoorbeeld leraren. Naarmate we ouder worden, wordt zelfvertrouwen ook beïnvloed door persoonlijke prestaties en ervaringen. Fouten maken en hieruit leren, draagt bij aan het versterken van zelfvertrouwen. Het toont namelijk aan dat falen of mislukkingen niet het einde van de wereld zijn, maar juist kansen voor groei bieden.
Waarom moet je in jezelf geloven?
Zelfvertrouwen is de ruggengraat van een succesvolle onderneming. Geloof je er zelf niet in? Waarom zou een ander er dan wel in geloven?
Zit je vol zelfvertrouwen, dan straal je professionaliteit uit. Hierdoor geloven je cliënten in jouw expertise waardoor je een vertrouwensband met hen op kunt bouwen. Naast het zakelijke succes wat je met vertrouwen in jezelf kunt behalen, brengt het ook intern iets teweeg. Je zult beter met uitdagingen om kunnen gaan, leren van tegenslagen en veerkrachtiger worden.
“Wie vertrouwen heeft in zichzelf, krijgt het vertrouwen van anderen.” – Lao Tzu
Praktische tips
Zelfvertrouwen opbouwen is niet makkelijk. Als je het eenmaal kwijt bent of nooit gehad hebt, dan komt het niet zomaar vanzelf terug. Je moet hier actief en bewust mee aan de slag te gaan om echte stappen te kunnen zetten.
Onderstaande praktische tips zullen je daarbij helpen.
- Word je bewust van je sterktes en zwaktes: neem de tijd om je sterke punten te erkennen en werk eraan om ze te versterken. Leer ook je zwakke punten kennen en zie ze als kansen voor groei, niet als obstakels.
- Stel realistische doelen: formuleer haalbare doelen voor jezelf als persoon en voor je praktijk. Het bereiken van deze doelen zal niet alleen je zelfvertrouwen vergroten, maar ook je motivatie stimuleren.
- Leer van tegenslagen: tegenslagen zijn onvermijdelijk in het ondernemerschap. Bekijk ze niet als mislukkingen, maar als waardevolle leermomenten. Analyseer wat er is gebeurd, leer ervan en pas je strategie aan.
- Zoek het bij jezelf, niet bij een ander: baseer zelfvertrouwen op interne overtuigingen, niet op externe goedkeuring. Zelfvertrouwen bouwt op innerlijke kracht
- Probeer iets nieuws: stap regelmatig uit je comfortzone. Nieuwe ervaringen vergroten het gevoel van bekwaamheid.
- Geef jezelf positieve affirmaties: besteed aandacht aan je innerlijke dialoog. Vervang negatieve gedachten door positieve affirmaties. Zelfvertrouwen begint van binnenuit.
- Lichaamstaal: let op je houding en lichaamstaal. Sta rechtop, maak oogcontact en straal zelfvertrouwen uit.
- Bewust leven: leef in het hier en nu. Mindfulness en bewustzijn helpen bij het verminderen van angst en vergroten zelfvertrouwen.
- Zorg voor een gezonde levensstijl: fysieke gezondheid en mentaal welzijn zijn nauw met elkaar verbonden. Zorg goed voor jezelf door voldoende te slapen, gezond te eten en regelmatig te bewegen.
Zelfvertrouwen is een onmisbare eigenschap voor ondernemers, maar het is geen vaststaand gegeven, maar een groeiproces dat constant aandacht vereist.
Keep shining! Je bent altijd sterker dan je denkt dat je bent!
Door: Wilma Tuk, pragmatische ondernemerscoach & sparringspartner, oprichter van Healthy You, Healthy Business met 20+ jaar ervaring in de holistische gezondheidsbranche