Net je praktijk gestart of al jarenlang bezig? In alle gevallen is het belangrijk dat je praktijk bekend wordt (of blijft) en dat nieuwe cliënten je praktijk weten te vinden.
Afhankelijk van de behandelingen die je aanbiedt verschilt de marketing, voor therapieën waar één consult doorgaans genoeg is, is de aanwas van nieuwe cliënten belangrijker dan voor een praktijk waar de meeste cliënten meerdere keren of gedurende een langere periode komen.

1. Mond-tot-mondreclame

Wellicht voor de hand liggend, maar mond-tot-mondreclame is nog steeds de belangrijkste vorm van marketing.
Concrete tips:

  1. Overtref de verwachtingen van de cliënt, neem de tijd, zorg dat de cliënt met een goed gevoel het consult of de behandeling afsluit.
  2. Zorg voor een professionele praktijkvoering: een nette praktijkruimte, het snel beantwoorden van vragen en het sturen van afspraakherinneringen zijn enkele voorbeelden.
  3. Zorg dat het makkelijk gemaakt wordt om de ervaringen te delen, bijvoorbeeld door nieuwsbrieven te versturen of cliënten te vragen om een review op Google of Facebook te schrijven
  4. Geef cliënten een kortingsbon mee die ze aan een vriend / vriendin kunnen geven waarmee deze bijvoorbeeld 25% korting krijgt op het eerste consult.

2. Praktijkwebsite

Als iemand via Google als zoekterm ‘acupunctuur Amersfoort’ intoetst en je staat bovenaan zal dit zeker helpen in de aanwas van nieuwe cliënten. Als je je website actief wilt gebruiken voor het werven van nieuwe cliënten is het belangrijk om deze regelmatig van nieuwe informatie te voorzien. Bijvoorbeeld door het schrijven van blogs. Als je verwacht dit niet te gaan doen, maak dan ook geen onderdeel ‘blogs’ of ‘nieuws’. Dan is het beter om enkel de (altijd actuele) praktijkinformatie (zoals contactgegevens, openingstijden en vakanties etc.) erop te zetten.

Tips voor je praktijkwebsite

  • Zorg dat informatie actueel is, houd de teksten beknopt en schrijf gericht op de cliënt. Dus met welke klachten kan de cliënt bij jou terecht, wat onderscheid jou van andere (complementair) therapeuten?
  • Zorg dat de focus ligt op contact opnemen, dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld bellen, een contactformulier invullen of door direct een (kennismakings)consult in te plannen.
  • Zorg dat de website op alle schermformaten goed werkt. Je website kan er op een groot scherm prachtig uitzien maar op een smartphone onbruikbaar zijn. Tegenwoordig worden wordt er meer gesurfd vanaf smartphones dan vanaf computers en laptops. Zorg daarom voor een zogeheten responsive website (de website past zich dan automatisch aan het schermformaat aan).
  • Zorg dat de website goed beveiligd is, het belangrijkste is dat de website met een HTTPS-verbinding versleuteld is. Dit zorgt ervoor dat de informatie die een (potentiële) cliënt invoert niet onderweg onderschept kan worden. Daarnaast worden praktijkwebsites met een HTTPS-verbinding beter gevonden in Google. Je kunt dit het beste navragen bij het bedrijf of de persoon die je website heeft gemaakt.

Mocht je nog geen goede praktijkwebsite hebben of wil je je huidige website vernieuwen? Bekijk hier ons aanbod.

3. Online marketing / professionele ondersteuning

Cliënten maken gebruik van internet, dus zorg dat je ook op internet aanwezig bent en gevonden wordt. Een praktijkwebsite is een goede start. Daarnaast kun je ervoor kiezen om sociale media in te zetten bij het werven van cliënten. Daarbij kun je beter op één platform goed aanwezig zijn, dan op heel veel platformen een beetje. Als je bijvoorbeeld verwacht dat je doelgroep vooral Facebook gebruikt, focus hier dan op. Maak een pagina voor je bedrijf aan en zorg voor actuele informatie op deze pagina.

Grofweg zijn er de volgende online marketing mogelijkheden:

  1. Zoekmachineoptimalisatie – hiermee zorg je dat je beter gevonden wordt in Google (zonder advertenties).
  2. Bij een zoekmachine adverteren: in dit geval betaal je om bij bepaalde zoektermen bovenaan in de resultaten getoond wordt. De meest gebruikte zoekmachine is Google, dus het ligt voor de hand daar te adverteren.
  3. Adverteren op sociale media – op alle grote sociale media kun je adverteren. Op deze manier kun je bijvoorbeeld in beeld komen op de Facebook tijdlijn van jouw doelgroep. Het mooie van deze methode is dat je behoorlijk precies kunt aangeven bij wie je in beeld wilt komen. Als je bijvoorbeeld vrouwen met overgangsklachten wilt behandelen, kun je instellen dat alleen vrouwen in een bepaalde leeftijdscategorie én die wonen in een straal van 15 km rondom jouw praktijk de advertentie te zien krijgen.

Vind je het lastig om zelf aan de slag te gaan met de marketing van je praktijk? Je kunt ook overwegen professionele hulp in te schakelen. Wij werken hiervoor samen met Ingrid Beerse van Bureau Beerse. Op haar website zie je op welke manier ze jouw kan ondersteunen.

Meer lezen? Klik hier voor meer blogs.

Zelf MijnDiAd praktijksoftware proberen?